Bereid je voor op de grootste staking in de geschiedenis van Ryanair

Net zoals afgelopen zomer, zullen duizenden passagiers eind september getroffen worden door de massale vluchtannulaties bij de lagekostenmaatschappij Ryanair. Reden temeer om te weten waar je als passagier recht op hebt bij een geannuleerde vlucht.

Heb je specifieke vragen of nood aan advies? Neem contact met ons op via info@happyflights.eu of 09 273 55 99

Mag Ryanair mijn vlucht annuleren?

Een luchtvaartmaatschappij mag een vlucht annuleren, maar moet je een vergelijkbare alternatieve vlucht aanbieden of jouw oorspronkelijk ticket terugbetalen. Helaas heeft Ryanair in het verleden niet de beste reputatie opgebouwd bij het aanbieden van ‘aanvaardbare’ alternatieve vluchten.

Als de luchtvaartmaatschappij er niet in slaagt om een tijdige alternatieve vlucht aan te bieden, kan je er steeds voor kiezen om zelf een nieuwe vlucht te boeken. Strikt genomen is de luchtvaartmaatschappij evenwel niet verplicht om jou de nieuwe ticketprijs terug te betalen.

 

Terugbetaling ticket

Werd jouw ticket door Ryanair terugbetaald? Goed! Wat veel reizigers echter niet weten, is dat ze ook recht hebben op een schadevergoeding tot €600 per persoon.

In tegenstelling tot de terugbetaling van het oorspronkelijke ticket, biedt Ryanair deze schadevergoeding niet zomaar aan. Meer nog, stakingen van het eigen personeel worden door de luchtvaartmaatschappij vaak onterecht bestempeld als ‘buitengewone omstandigheid’.

  

Buitengewone omstandigheid

In tegenstelling tot wat Ryanair beweert, zijn stakingen van het eigen personeel geen buitengewone omstandigheid. Reizigers die het slachtoffer zijn van de massale stakingen bij Ryanair, behouden dus wel degelijk hun recht op een schadevergoeding, bovenop de terugbetaling van hun ticket.

 

Wanneer heb je recht op een extra compensatie?

Je hebt recht op compensatie als je minder dan twee weken op voorhand verwittigd werd en/of wanneer de alternatieve vlucht die je aangeboden kreeg geen vertrek of aankomsturen heeft die vergelijkbaar zijn met je originele vlucht.

In detail:

    • Werd je 2 weken (of meer) op voorhand verwittigd, dan heb je geen recht op compensatie 
    • Als je meer dan 1 week op voorhand verwittigd werd en je alternatieve vlucht komt meer dan 4u later aan, dan heb je recht op compensatie (tenzij je alternatieve vlucht minder dan 2u vroeger vertrekt dan je originele vlucht).
    • Als je binnen de zeven dagen voor je vertrek verwittigd werd en je alternatieve vlucht komt meer dan 2u later aan, dan heb je ook recht op compensatie. (tenzij je alternatieve vlucht minder dan 1u vroeger vertrekt dan je originele vlucht).

Ingewikkeld? We geven je graag persoonlijk advies. Neem daarvoor telefonisch of per mail contact met ons op, dan leggen we je alles haarfijn uit.

  

Hoe hoog is de compensatie bij een vluchtannulering?

De hoogte van de compensatie na een annulatie hangt af van de afstand van je vlucht en hoeveel later dan origineel voorzien je uiteindelijk aankomt met je alternatieve vlucht op je bestemming.

    • Minder dan 1500km
      • €250
    • Tussen 1500 km en 3500km (en ook de vluchten binnen de EU die langer zijn dan 3500 km) :
      • €200 als je 2u tot 3u later dan voorzien aankomt op je bestemming
      • €400 als je meer dan 3u later dan voorzien aankomt op je bestemming
    • Verder dan 3500km:
      • €300 als je 2u tot 4u later dan voorzien aankomt op je bestemming
      • €600 als je meer dan 4u later dan voorzien aankomt op je bestemming

OPGELET: het gaat hier specifiek over de compensaties bij een geannuleerde vlucht. Bij vluchtvertraging gelden andere regels.

Indien je extra kosten maakte als gevolg van de annulering (extra nacht op hotel, maaltijden, ...), kunnen ook deze trouwens verhaald worden op de luchtvaartmaatschappij.

 

Wij laten je niet in de steek!

Net zoals deze zomer, laat Ryanair opnieuw veel reizigers in het ongewisse over de status van hun vlucht. Maak je je zorgen om jouw vlucht of heb je nood aan persoonlijk advies? Neem dan gerust contact met ons op voor gratis advies en ondersteuning. 

Ook in het verleden heeft ons team met succes de belangen van Ryanair-passagiers verdedigd. Binnenkort gaan de eerste dagvaardingen voor de stakingen van afgelopen zomer bovendien deur uit.

  

Onze werkwijze

Bij Happy Flights werken we no cure, no pay: je betaalt niets als we jouw compensatie niet hebben kunnen vorderen. Bij een succesvolle schadeclaim houden we een commissie van 25% op het totale claimbedrag in, alsook een dossierkost van € 25 per persoon. Beide betaal je slechts na een succesvolle afronding van jouw dossier.

Moet Happy Flights voor jouw dossier naar de rechter stappen? Geen zorgen, ook eventuele gerechtskosten zitten vervat in onze commissie en dossierkost. Dit betekent dus geen meerkost voor jou!

 

Klaar om je schadevergoeding te claimen? 

Vul hier alle nodige gegevens in en wij checken automatisch of je vlucht in aanmerking komt voor compensatie (en hoe hoog die is). Na de berekening van jouw compensatie kan je ervoor kiezen om via ons een claim in te dienen en gaan we onmiddellijk voor jou aan de slag.

Happy Flights legal
Britt Buseyne